Gimnastyka kobiet w ciąży

Czy wiesz, że poród to wysiłek, który można porównać
do 40-50 km maratonu?
Warto się zatem do niego odpowiednio przygotować!

Aktywność fizyczna w ciąży to bardzo ważny element przygotowania
do porodu i macierzyństwa.

Dzięki prawidłowo dobranym ćwiczeniom ruchowym u kobiet w ciąży zapobiega się między innymi zastojom żylnym, obrzękom, kurczom łydek czy dolegliwościom bólowym kręgosłupa.
Regularne ćwiczenia oddechowe, przede wszystkim ćwiczenia torem brzusznym, mają pozytywny wpływ na wydolność układów krążeniowego i oddechowego. To w konsekwencji prowadzi do lepszego dotlenienia organizmu matki oraz dziecka. Wzrost przemiany materii zapobiega nadmiernemu odkładaniu się tkanki tłuszczowej, co w efekcie daje mniejszy przyrost masy ciała przyszłej mamy.
Dzięki regularnej gimnastyce kobiety przechodzą łatwiej i mniej boleśnie poszczególne fazy porodu.
Widoczny jest także pozytywny wpływ ćwiczeń fizycznych w okresie połogu.
Ciężarne, które uprawiały sport w czasie ciąży szybciej dochodzą do siebie po porodzie oraz odzyskują sprawność fizyczną
i  psychiczną. Ponadto noworodki, których matki uprawiały aktywność fizyczną w ciąży zyskują większą liczbę punktów wg skali Apgar w porównaniu do dzieci kobiet niećwiczących.

Nauka technik relaksacyjnych i odpowiednie dozowanie ćwiczeń fizycznych pozwolą kobiecie na zachowanie dobrej sprawności
w czasie ciąży, a także okresie połogu.

Aktywność fizyczna wywiera także pozytywny wpływ na psychikę kobiety - obniża napięcie związane z  porodem, wpływa na lepsze samopoczucie
i często pozwala na rezygnację ze środków farmakologicznych w trakcie porodu.

Celem ćwiczeń w czasie ciąży jest uczynienie tych najważniejszych dziewięciu miesięcy najpiękniejszymi w życiu przyszłej mamy.

  • Gimnastyka indywidualna (60 min)  Cena: 50 zł

Należy pamiętać, iż przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń należy się skonsultować z lekarzem ginekologiem w celu wykluczenia przeciwwskazań do rozpoczęcia gimnastyki w ciąży.

Do sytuacji, które uniemożliwiają podjęcie aktywności fizycznej w ciąży należą:

  • krwawienia z dróg rodnych,
  • zagrażający poród przedwczesny,
  • ciąża mnoga (wielopłodowa),
  • zagrażające poronienie,
  • choroby nerek, tarczycy,
  • ciężka anemia,
  • cukrzyca,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • gestoza ( stan przedrzucawkowy i rzucawka),
  • łożysko przodujące zupełnie,
  • przedwczesne pęknięcie pęcherza płodowego,
  • zaburzenia tętna płodu,
  • gorączka.

Zalety:

Skóra:

-poprawa elastyczności, jędrności i wyglądy skóry

-poprawa w wydalaniu produktów przemiany materii

Układ mięśniowy

-zapobieganie płaskostopiu

-zapobieganie pogłębiania się lordozy lędźwiowej i kifozy piersiowej

-łagodzenie bólu kręgosłupa w poszczególnych jego odcinkach

-zapobieganie przemieszczaniu się i obniżaniu narządów rodnych

Układ kostno-stawowy

-zwiększa elastyczność i wytrzymałość aparatu więzadłowego oraz stopień ruchomości w stawach

Układ krążenia

-zmniejszenie obrzęków i skurczów kończyn dolnych

-zapobieganie żylakom i zakrzepicy żylnej nóg

-zwiększenie ogólnej ilości hemoglobiny we krwi

-lepiej dotlenione łożysko

Układ pokarmowy:

-zapobieganie zaparciom

-wzrost przemiany materii

-zmniejszenie odczucia zgagi

Układ nerwowy

-działa uspokajająco na matkę i dziecko

-poprawa jakości snu

-obniżenie napięcia związanego z porodem

-lepsze samopoczucie w ciągu dnia

-mniejsza potrzeba uśmierzania bólu środkami farmakologicznymi

Większa świadomość swojego ciała

Krótsza akcja porodowa

Mniej powikłań poporodowych

Szybsza odbudowa sił po porodzie

Zapobieganie wysiłkowemu nietrzymaniu moczu


strona manola